Monday, July 21, 2014

Jihad qital

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah alaa kulli hal.

Beruntung sekali bagi mereka yang tidak 'tempang' atau 'lumpuh' sepanjang berada di tanah bertuah. 

Dalam kalangan kami, mereka yang tiada lesen memandu itu dikatakan tempang. Yang tidak dapat bergerak dan tertahan di rumah diibaratkan seperti lumpuh.

hehe.

Alhamdulillah, dan tahniah kerana tidak tempang dan lumpuh, dengan izin Allah.





Minggu lalu saya dihubungi WAMY untuk menyertai forum di PWTC sebagai volunteer. Saya lupa sebenarnya 3 tahun yang lalu saya pernah mendaftar sebagai ahli WAMY. Ditakdirkan pada sekitar tarikh tersebut memang saya ada urusan di sana, maka saya bersetuju, regardless perasaan yang hadir seperti, 'aduh malasnyee'.

Sebenarnya menarik bila ada peluang menimba pengalaman baru, namun masalahnya saya malas nak bermain-main di sekitar Kuala Lumpur. 

Dah dua kali tulis perkataan malas. Istaghfir hai ukhti. T.T

Perbincangan forum ialah terkait law system applied in our country, Malaysia. Mereka berbincang dan membanding-bandingkan antara Islamic law, civil law, and socialism. Menjawab kepada soalan-soalan what, why, when, how dan lain-lain. Sangat menarik, dan bagus sebagai 'eye opener', seriously.

Even one of the chinese panel can delivered his opinions in a more 'fikrahtive' way than a muslim panel when he comments about the islamic law. Sayang sekali.

:)

Bila urusan pembahagian job desc dilakukan, ada satu job desc yang 'dilelong' dan tak mendapat sambutan volunteers yang ada iaitu sebagai pencatat minit forum. Antara sebab-sebab ianya tidak laku,

You have to be able to jot down on the spot simple notes, of what being discussed by the panels in the forum. Be accurate and fast.

Do it in english because we are having an english forum.

It should be done in a computerized way. Use the laptop provided.

Dengan adanya bunyi cengkerik saat ditanya siapa nak buat, saya tahu bahawa semua orang tak suka kerja ni. Ada yang kata tak mampu, susah, tak biasa membuat nota dalam bahasa inggeris etc. Jadi tanpa teragak-agak saya ambil tugasan tersebut.

Saya ni medical student. Membuat nota dah menjadi rutin, bahasa inggeris dah berkursus-kursus pergi, menaip laju pula sebab dah biasa tulis blog. Bukan kerana hebat sangat cuma sebab kerja ni kita dah biasa buat, itu je.

Volunteers lain mungkin ambil kos perundangan, mungkin lebih cekap menghafal berbanding menulis. Ataupun computer engineering, cekap bermain software, tak main buat nota-nota ni.

Kesimpulannya, kadangkala, ada benda yang kita rasa sangat mudah nak buat, namun tak semestinya ianya mudah bagi orang lain. Kerana speciality kita berbeza.

Muhasabah.

Saya teringat satu petikan yang disampaikan salim A. Fillah di dalam karangannya, Dalam Dakapan Ukhuwah. Kurang lebih begini.

Sekalipun kita bersungguh-sungguh mahu mencontohi Rasulullah s.a.w dan para sahabat yang mulia dalam setiap perkara, namun jangan sampai kita memaksa setiap ikhwah/akhwat di sisi kita untuk berperibadi sesempurna mereka.

Dont make such kind of expectations. Kadang-kadang perlu, namun jangan biasakan kerana kita akan kecewa. 

Dan bila kita mula membanding-bandingkan, ia tambah menyakitkan.

"Nama je akhwat tapi ketawa mengilai."

"Dah lama ikut tarbiyyah tapi tak reti-reti nak jaga ikhtilat."

"Kenapalah akhwat A ni tak boleh lemah lembut macam akhwat X,"

Sila senaraikan lagi.

Macam keadaan tadi, mungkin bagi kita benda tu simple dan mudah, namun ada yang rasa ianya complicated dan payah. Kerana itu tak boleh rasa sombong dan berlagak sangat dengan kekuatan diri.

"Hek eleh, nak hafal juzuk 30 pun susah sangat ke. Bile nak maju enti ni."

"Apa yang susah sangat nak bangun qiam tu. Sebenarnya mungkin enti yang tak bersungguh-sungguh."

Dari dulu kita tahu bahawa tarbiyyah ni custom-made. Ujian yang kita lalui tak sama. Cuma kadang-kadang kita terlupa melihat apa yang kita lalui tu sebagai ujian, sebab asyik nampak kelemahan-kelemahan atau rasa terganggu dengan kekuatan orang lain. 

Di saat Allah beri kekuatan, Dia juga menjadikannya sebagai ujian buat kita. Nak lihat sejauh mana kita boleh bersabar dengan orang lain, Dia menilai kebersihan hati kita, takut-takut hilang sifat tawadhu' dan tertimbul riyak dalam beramal.

Begitu juga bila kita lemah. Mungkin kerana biah yang tidak mendukung, halangan-halangan keluarga etc maka Allah menjadikannya ujian nak tengok usaha kita dalam bermujahadah. Nak kata betapa baiknya Allah, bagi setiap keadaan ada balasan yang setimpal dengan capability kita kerana relatif mujahadah yang sama. Mereka yang tak reti mengaji bila dia berusaha Allah beri dua pahala. Bila dia pandai mengaji lain pula balasan yang Allah beri.

Tapi kita instead of nak meningkatkan diri dan amal, selalu rasa terganggu dengan orang lain, dan terlupa untuk saling melengkapi T.T. Sebab terasa hati kita pun duduk diam-diam, dayung sampan laju-laju membawa diri.

Fikirkanlah, di saat kita down atau lemah, kita selalu berharap supaya semua orang faham keadaan kita. Namun kita tak pernah fikir bahawa orang yang nampak hebat memanjang tu mungkin sebenarnya struggle juga. Berat atau ringan beg yang dia galas, belum kita rasa.

Jika orang yang baru ditarbiyyah struggle untuk berubah, mereka yang sudah lama tetap struggle untuk istiqamah, ditambah lagi terpikulnya amanah-amanah, kena juga menunjukkan qudwah. Selagi belum menjejakkan kaki ke syurga, setiap orang kena struggle.






Astaghfirullahalazhim.

Dulu sister Medan pernah share sesuatu di dalam liqo, tadabbur al-ankabut ayat 1-6


Apakah manusia mengira bahwa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, “Kami telah beriman,” dan mereka tidak diuji? 
(Al-Ankabut: 2)

Kadang-kadang kita mengaku telah beriman, tapi sebenarnya masih uncertain kerana belum terbukti. Kita hanya syok sendiri.

Kenapa Allah asyik uji kita dengan masalah hati. Kita bosan dengan benda-benda remeh dan tak glamour ni. 

Aku nak berjuang macam orang Palestin.

Sebenarnya Allah tahu, Maha tahu bahawa kita belum settle. Dia nak kita bangun, bersihkan hati dan settlekan masalah yang sebenar-benar wujud namun kita asyik berangan nak jihad qital berbekalkan iman yang lemah ni. T.T

Allahu musta'an. 


Bila iman menerobos ke dalam hati, ianya menjadikan hati itu lembut dan lentur. Bukan mengeraskannya.









No comments:

Post a Comment

3rd trimester.

Bismillahirrahmanirrahim. Its very difficult to update blog nowadays. Hu. Last time when I updated, I was in my first trimester of my pr...