Sunday, August 16, 2015

Remedial.

Bismillahirrahmanirrahim.,



Ketahuilah bahwa sabar, jika dipandang dalam permasalahan seseorang adalah ibarat kepala dari suatu tubuh. Jika kepalanya hilang maka keseluruhan tubuh itu akan membusuk. Sama halnya, jika kesabaran hilang, maka seluruh permasalahan akan rusak.

–Khalifah Ali bin Abi Thalib-



Selama aku hidup di dunia, aku menemui begitu ramai insan yang sangat sabar dan kuat hatinya,

Ramai sekali.

Hingga aku jadi kecewa dan terkilan,

Kerana aku dapati diriku belum menjadi salah seorang daripadanya.

.............

...................


Tahun pertama klinikal mengajar diri ini akan seribu satu hikmah.

Mengenal apa itu kerja keras,

Kejayaan mahupun kegagalan,

Mengetahui hakikat medical field dari kaca mata hospital, 

Juga mengenali siapa ikhwah akhawat kita.

First impression yang penuh flaws dan cacat cela sudah berlalu, yang tinggal hanya masa depan untuk diperbaiki, insyaAllah..

...............................

Mungkin ada yang susah memahami apa yang saya cuba sampaikan, 

Dipendekkan cerita, setiap dari kita pasti mengetahui akan baik buruk percubaan dan pembawaan kita di peringkat awal, sama ada dari segi study mahupun peribadi diri, juga pembawakan iman dan amal kita.

Setelah dapat keputusan akhir peperiksaan ulangan tempoh hari, selain sujud syukur berterima kasih padaNya, aku turut bermuhasabah dalam-dalam. Percayalah bahawa setiap air mata yang telah ditumpahkan di masa susah kita akan menjadi sia-sia jika hanya result 'lulus' itu saja yang menjadi penamatnya. Daripada hari result yang awal dulu keluar, hingga akhirnya lulus dalam remedial, sudah lebih 6 bulan berlalu, dan selama 6 bulan inilah hati selalu diulit resah.

Sungguh,

'lulus' bukanlah pengubat luka yang mutlak, kerana kita telah melalui lebih daripada sekadar peperiksaan. Namun kesan dan pembersihan hati kitalah yang merupakan 'kesembuhan' yang sebenar-benarnya.

Dulu aku selalu terfikir,

"Selagi jiwa kita belum 'sembuh', ianya seolah-olah mustahil untuk kita mendapat hikmah daripada ujian yang dilalui."


Aku double check diri dan hati, bagaimana  keadaannya..?

Setelah jatuh dan melalui kesusahan, adakah aku kini semakin rendah hati? Adakah aku kini semakin kuat daya tahan dan lebih sabar? Adakah aku makin kuat pergantungan padaNya? Adakah aku kini sudah lebih kuat daripada sebelumnya?

Dan di masa sulit itu aku turut mengenali ikhwah dan akhawat. Yang aku tahu, mereka ini ialah lingkungan paling aman dan akan memberi yang paling baik di antara semua manusia. Yang paling kuat memberi sokongan, yang paling memahami, yang paling bersangka baik. 

Kerana itu, di saat kita sedar wujudnya kekurangan, kita tahu bahawa kita sendiri harus memperbaikinya di masa-masa depan.

Kitalah ustad ustajah yang pandai berbicara mengenai ujian, hakikat usaha dan natijah, qada' dan qadar dan sebagainya, kerana itu ustad dan ustajah ini tidak wajar menyakiti manusia dengan membesarkan kelemahan mereka, ataupun memandang rendah pada mereka yang terjatuh diuji TuhanNya. Setiap orang berhak diberi harapan dan ruang untuk memperbaiki diri, bukan menghukum.

Jangan,

Jangan sesekali keluar secara direct dari lisan kita, di dalam status ataupun sesuatu yang formal seperti syuro dan sebagainya. 

"Kegagalan ikhwah akhawat boleh menjadi fitnah pada dakwah."


Atau bertanya pada mereka,

"Kenapa boleh jadi sampai begini? "

"Adakah enti kini mahu menyalahkan dakwah atas kegagalan study?"


Seolah-olah nak mengatakan,

"Kami pun berdakwah juga tapi boleh lulus."



Sekalipun mesej ini begitu 'tempting' untuk kalian sampaikan, silalah telan dahulu.

Ingatkan diri kembali, bahawa mereka hanya manusia yang mempunyai hati., bukan malaikat.

Sebaliknya gunakan saluran yang lebih halus, murobbi, muwajih yang neutral atau teman-teman akrab yang lebih tahu apa sebenarnya yang berlaku. Jika mahu bantu, bantulah dengan cara yang positif. Mereka bukan tidak boleh ditegur atau dinasihati, namun jiwa orang yang sedang diuji ini berbeza dan lebih sensitif. 

Malah kita tak tahu sudah berapa kali dia mendengar mesej-mesej sebegini. Entah sudah berapa kali dia menerima tekanan yang sama. Jika dia mampu bersabar dan terus berusaha, mengapa kita pula yang hilang kesabaran..?  Kenapa aku boleh menulis begini, kerana aku sudah merasakan keadaan yang sama, exactly.








p/s: Satu perkara yang aku perasan di saat posting remedial, kebanyakan doktor-doktor yang mengajar lebih lentur dan lembut layanannya, malah memberi kata-kata semangat supaya kami tidak berputus asa. Sekalipun lecturer tersebut jugalah yang selama ini terkenal dengan kebengisannya.

This is the truth.

Other's pain soften's not only the person, but also the people in the surrounding, I believe. We are living in a world where Allah has created kindness and fairness, thus, be fair, people. Be kind, InsyaAllah. 

:')




No comments:

Post a Comment

3rd trimester.

Bismillahirrahmanirrahim. Its very difficult to update blog nowadays. Hu. Last time when I updated, I was in my first trimester of my pr...