Thursday, December 31, 2015

Syurga yang tak dirindukan.

Bismillahirrahmanirrahim..

Sudah agak lama tidak menulis di sini. Dah nak masuk tahun baru pun.


Alhamdulillah.

Alhamdulillah 2x lagi 

dan seterusnya.



:')


Kali ini agak panjang, hu. Walaupun belum tentu ada yang membaca, namun tidak mengapa. Kerana bagi aku, penulisan ialah sesuatu yang istimewa. 

Ada yang menjadikannya khusus sebagai medan dakwah,

ada yang mencari rezeki dengannya, 

dan bagi aku, penulisan ialah satu bentuk 'reminder'. Juga ruang untuk aku selalu 'check and balance'. I dont have instagram to scroll my year, facebook juga tiada apanya. Aku hanya ada ruangan ini, untuk discroll and tune muhasabah mode tu.

:')

Kerana kita ni sungguh manusia, pelupa. Dan tidak mustahil jatuh ke lubang yang sama buat kali kedua. Adakalanya Allah dah bagi ujian tu, dan kita dah susah payah melaluinya, namun masih stumble bila diuji benda yang sama. 

Begitulah tamparan yang aku rasakan pada hari ini. 

Pagi tadi final exam OSCE bagi posting orthopaedics.


Ada 6 soalan klinikal, dan dua stesen untuk praktikal (short case). Walaupun hampir semua soalan klinikal rasa-rasa dapat jawab, namun air mata tu rasa nak keluar sangat-sangat, hanya kerana kesilapan di dalam satu stesen short case. Kerana ianya kesilapan yang berulang. 

About three months ago in hand clinics, 


"Athina, please examine this patient hand."- Prof J

**Baru belajar, buat pun berterabur.** 

Prof macam biasa, sangat sabar dengan ke'blurr'an kami. hu. In the end, he commented,

"First of all the exposure is not adequate. See, you missed the scar high up here. That is why this patient have pointing index finger." (sign of benediction) - Prof J


I thought I have learnt my mistakes. I thought so.

Entah kenapa, di saat aku mendapat patient yang hampir serupa untuk short case tadi, aku tetap melakukan kesilapan dan gagal memberi diagnosis yang betul. Terlalu gugup. Malah ianya lebih menyakitkan kerana its about the same thing. 

And the Deja Vu is killing. The mind replays what the heart can't delete. Astaghfirullah.





Kerana itu,

Jangan sangka bahawa kita sudah cukup terlatih walaupun pernah go through experiences tu. Mungkin belum cukup. Sebab tu Allah selalu uji kita berulang kali benda yang sama, sampai kita lulus. Betapa sayangnya Allah pada kita, Dia nak kita pass.

Seperti di dalam dunia perubatan, kita mendapatkan title specialist dengan latihan, dan diberi exposure sebanyak mungkin hingga boleh pass the exam for master. Namun untuk menjadi seorang consultant, the main thing is experiences. Pengalaman.

Same goes to tarbiyyah. 

Kalau medical school melatih seorang bakal doktor, Madrasah tarbiyyah melatih kita hingga jadi individu muslim yang sohih. Dan ingatlah, tidak semua orang dapat nikmat memasuki madrasah tarbiyyah dan kekal di dalamnya.

Kita sungguh-sungguh pergi teaching, lectures, sebab nak jadi doktor tu. Namun tak bersungguh nak jadi individu muslim. Kita takut repeat year dan nak kejar grad tu, namun tak takut bila stagnant je dalam tarbiyyah.

Ponteng dauroh,

Culas berusrah,

Mutabaah amal ke laut. 


This is for me.

**air mata mengalir laju**


Allah tahu, kita sibuk. Kerana itu Dia selalu memaafkan, dan tidak membenci hamba-hambaNya. Namun, jujurlah kita pada diri. Sekurang-kurangnya berusaha mencari kesempatan tu.


**********************************************

Student medic UKM kebanyakannya tahu,

Grad medic ukm berlangsung di panggung seni UKM Bangi tu. Paling koman kita tahu jubahnya berwarna merah. Huhu. Dan setiap tahun jugalah kita meleleh air liur menatap gambar senior-senior berjubah merah. Mereka meloncat kegembiraan.

Bayangkan grad yang satu lagi pula. 

Ianya termaktub akan berlangsung di syurga sana tu. 

I repeat, syurga.

Dan tahukah kalian, betapa susahnya nak grad madrasah yang satu ni?

T____T

Waktu tu, orang yang grad akan disaksikan juga, oleh para malaikat dan ahli neraka.

Allahu.

**Nangis lagi**


Aku teringat satu babak di dalam filem Indonesia, syurga yang tak dirindukan. Di saat teman Pras, Amran sedang memujuk Arini dengan menggambarkan indahnya memasuki syurga jika kita sanggup berkorban. Dan Arini membalas,

"Syurga yang mas Amran gambarkan begitu indah, 

tapi maaf, bukan syurga itu yang aku rindukan."


Peh T.T


Di saat itu, Arini masih terluka. Namun kemudiannya, dia sembuh justeru berjaya melawan perang dan rajuk hatinya. Seperti kita, sentiasa dengan berbagai macam rajuknya, dan Allah tidak pernah jemu memujuk 

Sentiasalah rasa pujukan Allah tu, kerana Dia tidak pernah meninggalkan kita. Teringat pesanan murobbi suatu masa dahulu,

"Jika kita benar-benar merasakan kasih sayang Allah, angin yang bertiup lembut di pipi sekalipun akan rasa, bahawa Allah sedang memujuk."

Faghfirru ilallah :')







2 comments:

  1. Terimakasih byk kak :) Really need this supplement.
    Ill remember this words ;

    "Seperti kita, sentiasa dengan berbagai macam rajuknya, dan Allah tidak pernah jemu memujuk"

    Tapi jadi bimbang pula, jika yang rajuk itu Allah dan bagaimana pula cara terbaik kita memujuk. Sungguh kerdilnya kita fikir tentang rajuk kita sedangkan Allah lebih berhak merajuk atas culasnya kita jaga Dia.

    Jazakillah khair kak. Wishing to know you. :)



    P.s Saya second year medic ukm. *tiba2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam wbt, waiyyaki.. :)

      Jika Allah izinkan, akan berjumpa satu hari nanti insyaAllah..

      **Lama tak singgah ke ktdi2 tempat adik2. hu

      Delete

3rd trimester.

Bismillahirrahmanirrahim. Its very difficult to update blog nowadays. Hu. Last time when I updated, I was in my first trimester of my pr...